دسته بندی نشده

لجبازی کودکان هنگام لباس پوشیدن

لباس پوشیدن کودک

لجبازی کودکان در زمان تعویض و پوشیدن لباس به دغدغه بسیاری از والدین تبدیل شده است. این لجبازی ها به شکل های مختلف مثل گریه کردن و جیغ زدن پدیدار میشود. کودک در سه سال اول زندگی خودش، بیشترین تلاش را برای ثابت کردن آزادی و استقلالش انجام میدهد. به همین دلیل است که همیشه با پدر و مادر خود ناسازگاری میکند و دوست دارد که کارها را تنهایی انجام دهد.

تعویض لباس از جمله کارهای است که کودکان در برابر انجام آن مقاومت نشان میدهند و گاهی با جیغ زدن و گریه کردن جلوی آن را میگیرند. والدین باید دیدگاه خود را به فرزندشان نزدیک کنند و زندگی را از دید او ببینند تا بتوانند کودک را بهتر درک کنند. برای ذهن کودک پوشیدن لباسی چسبناک و تنگ و چند ثانیه فرو رفتن در فشار و تاریکی اصلا خوشایند نیست. پس قبل از این که کار کودک به جیغ و داد و لجبازی بکشد بهتر است علت این موضوع را پیدا کنید.

پیشنهاد مطالعه : سایز لباس کودک بر اساس سن

جلوگیری از لجبازی کودکان در زمان لباس پوشیدن

اولین توصیه ما استفاده از لباس هایی با یقه دکمه دار است تا کودک کمتر آزار ببیند. همچنین استفاده از لباس هایی با لبه کشسان هم میتواند کمک کننده باشد. برای این که جلوی لجبازی کودک را بگیرید بهتر است لباس او دارای شکلک های چشم نواز باشد، همچنین میتوانید از تصاویر مورد علاقه کودک در پوشش او استفاده کنید. کودک شما دارای روحیه زود رنج و لطیفی میباشد. پس باید شما مثل یک مربی مهد مهربان و خندان باشید. این انرژی و احساس خوبی که کودک در کنار شما حس میکند باعث ایجاد حس آرامش در او میشود. همچنین شما میتوانید با شکل هایی که روی لباس کودکتان هست برای او قصه تعریف کنید یا زمان تعویض لباس با او بازی کنید تا دست از لجبازی برداشته و بدون ناراحتی و با آرامش خاطر راضی به تعویض لباس شود. همچنین شما میتوانید با پرت کردن حواس کودک به تلویزیون یا اسباب بازی این کار را انجام دهید. والدین باید از علایق و تنفرات کودکشان آگاه باشند. کودکان در سن سه سالگی میتوانند لباس را خودشان انتخاب کنند. پس هنگام انتخاب لباس توجه داشته باشید که آیا او علاقه ای به آن دارد یا اگر ندارد پوشاندن زوری لباس میتواند گریه و لجبازی کودک را در پی داشته باشد.

در این صورت کودک میفهمد که رابطه او با پدر مادرش بر پایه چنگ بوده و در هر موردی مخالفت خواهد کرد. هنگام دستشویی همکاری نمیکند و زمان غذا خورد بازی در می آورد چون همکاری را نیاموخته است. همانطور که اشاره کردیم وقتی که سن کودک زیاد میشود، به دنبال استقلال بیشتری است و این کار را با انتخاب لباس نشان میدهد. توصیه میکنیم که به انتخاب، سلیقه و شخصیت کودکتان احترام بگذارید. البته برای مادران پر مشغله و کم حوصله که نمیتوانند قصه بگویند یا بازی کنند، راه هایی وجود دارد. کودکان معمولا دوست ندارن لباس آنها خیس باشد. پس اگر کودک برای تعویض لباس لجبازی میکند، میتوانید لباس او را کمی خیس کنید تا خود کودک درخواست تعویض لباس کند یا هنگام تعویض لباس واکنشی از خود نشان ندهد.

همچنین در زمان ارتباط با کودک فراموش نکنید که لبخند بزنید و ارتباط کلامی و چشمی هم یادتان نرود. اگر باز هم فرزندتان لباسی که تهیه کردید را نپوشید، به او حق انتخاب بدهید که بین انتخاب یکی از دو لباس آزاد باشد. به جای این که به او بگویید کدام شلوار را میپوشی، بگویید شلوار سبز را میخواهی یا قرمز؟

لجبازی کودکان هنگام لباس پوشیدن

لجبازی نگران کننده کودکان

در موارد خیلی شدید مثل زمانی که از لباسی نفرت دارد یا به هیچ وجه کودک لباس های  دیگری نمیپوشد. ممکن است به بیماری ADHD، اختلال پردازش حس یا اختلال یکپارچگی حسی دچار شده باشد. در این صورت باید حتما به پزشک مراجعه کنید. البته این مورد با زمانی که کودک مثلا لباس هایی با رنگ آبی نمیپوشد متفاوت است.

بعضی بچه ها به نوع بافت لباس، درز یا آستین آن حساس اند. مثلا بچه هایی هستند که از تماس شلوار با ساق پایشان متنفر باشند. آنها معمولا شلوارک را ترجیح میدهند. حتی گاهی با پوشیدن شلوار گریه هم میکنند. درک این موضوع برای بعضی از والدین ممکن نیست و باورشان نمیشود که کودکشان نمیتواند شلوار بپوشد، پس او را مجبور به این کار میکنند، در نتیجه کودک فریاد میزند یا گریه میکند زیرا نمیتواند چیزی که به او میگذرد را بیان کند.

مطالعه بیشتر عمده فروشی لباس بچه گانه

لخت شدن کودک در هنگام تعویض لباس

بدون لباس گشتن در خانه و برهنه شدن رفتاری کاملا طبیعی برای کودک شماست. این مورد از کارهایی است که کودکان میتوانند استقلال و توانایی های خود را نشان دهند. این رفتار همچنین نشان دهنده آمادگی کودک نو پا برای شروع آموزش استفاده از دستشویی میباشد.

برخود با کودکی که لخت میشود

کودک نوپا مصمم طولی نمیکشد که در درآوردن لباس هایش ماهر شود. اگر این کار به نظرتان خوب نیست و میخواهید کودک بی میل به لباس پوشیدن را به همکاری ترغیب کنید. در ادامه چند راهنمایی برای زمان لخت شدن کودکان داریم.

رفتار آگاهانه

اول از همه خوب است بدانید که اشکالی ندارد میل کودک خود برای برهنه شدن را تا وقتی که در زمان و مکان مناسب اتفاق بیفتد را برآورده کنید. اما باید به کودک آموزش دهید که بدن چیز خصوصی بوده و او باید در حضور افراد بقیه افراد لباس بپوشد.

حق انتخاب

چند انتخاب قابل قبول به او بدهید. مثلا از او بپرسید که دوست دارد چند بار دیگر د اتاق نشیمن برهنه باشد و بعد لباس بپوشید یا این که میخواهد همین الان این کار را انجام دهد.

انتخاب لباس های مناسب

زمانی که در خانه مهمان دارید یا بیرون خانه هستید، سعی کنید لباس هایی تن بچه کنید که به راحتی نتواند آن را دربیاورد اما باعث ناراحتی او نشود.

کودک را سرزنش نکنید

یادتان نرود که این مرحله میگذرد و طبیعی است، پس از بزرگ کردن این موضوع پرهیز کنید، چون که سرزنش کردن در این مرحله به او می آموزد که از بدن خود احساس شرمندگی کند و خندیدن هم باعث ترغیب کودک میشود تا به عریان گردی خود ادامه دهد.

لجبازی کودکان هنگام لباس پوشیدن

چرا کودک هنگام لباس پوشیدن اذیت می کند؟

دکتر علی محتشمی متخصص اطفال می گوید: سه سال اول زندگی کودک، زمانی است که او بیشترین تلاش را برای به دست آوردن استقلال انام می دهد؛ کودک قبل از یک سالگی کاملا قادر به درک خواسته های والدین است و گاهی به خاطر حفظ استقلال از انجام آن کار سر باز می‌زند، حال اگر پدر یا مادر حین لباس پوشیدن به کودک خشمگین یا وارد بازی شوند، کودک از کنترل آن‌ها لذت می‌برد و کارش را ادامه می‌دهد که به آن لجبازی می‌گویند.

 

تولیدی پوشاک جامه پوش

این متخصص اطفال با بیان اینکه نباید به کودک نشان داد که تحت تاثیر مخالفتش هستیم، گفت:

اجازه دهید کودک لباس مورد علاقه‌اش را انتخاب کند، اول به او ۲ انتخاب دهید، در صورت عدم همکاری، اجازه بدید با لباس منزل به مهد برود تنها لباس مناسب را همراه داشته باشید، کودک به محض ورود متوجه خواهد شد لباسش نامناسب است و از شما کمک می‌خواهد در نتیجه اعتمادش به شما بیشتر خواهد شد.

این متخصص اطفال ادامه داد:

تقریبا همه پدر و مادر‌ها مشکل لباس تن کردن کودکانشان را دارند، گاهی کار به جایی می‌رسد که جیغ و گریه کودک شما را از بیرون رفتن منصرف می‌کند یا برعکس کار بالا می‌گیرد و شما بی‌توجه به دست و پا زدن کودک لباس بر تنش می‌کنید و بی توجه او را سوار ماشین می‌کنید.

کودک می‌آموزد روابط بر پایه جنگ است و کم کم در هر موردی مخالفت می‌کند؛ هنگام غذا خوردن بازی در می‌آورد، یا وقت آموزش دستشویی همکاری نمی‌کند، چون همکاری را نیاموخته است؛ اولین قدم برای کمک به کودک در تعویض لباس حفظ آرامش است، باید به کودک زمان بدهیم، اگر به خاطر دیر شدن مدام هولش کنیم معمولا کار‌ها را آرامتر انجام می‌دهد، پس ۱۰ دقیقه زودتر بیدار شویم تا زمان بیشتری داشته باشیم. وی افزود: در تمام مدت با او صحبت کنید و به او بگویید دارید چه کار می‌کنید «خب، الان می‌خوام پیرهنت رو بپوشونم، می‌شه این دست‌ات رو بکنی تو آستین؟ آفرین، آهان! حالا اون یکی دست ات و …» و در حین کار تعریف و تمجید کنید تا مشارکت بیشتری انجام دهد

پدیده کندی در هنگام عجله

محتشمی گفت: پدیده کندی به این مورد اشاره می‌کند که سرعت حرکت کودکان با زمانی که والدین دارند رابطه معکوسی دارد؛ به بیان دیگر هر چه زمان کمتری داشته باشید، کودک بیشتر وقت تلف می‌کند جالب است بدانید کلمات شتاب انگیز والدین مانند «عجله کن» هم با سرعت کودک در ارتباط است و کودک را بیشتر کند می‌کند.

وی یادآوری کرد: هر چقدر اهمیت سر وقت بودن برای والدین بیشتر باشد، این احتمال کمتر است که کودک آماده شود؛ این پدیده را شما به هنگام عجله داشتن برای رفتن سرکار، مهمانی رفتن و … می‌توانید لمس کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *