دسته بندی نشده

بهترین صبحانه برای کودکان دبستانی

بهترین صبحانه برای کودکان دبستانی

بدون وجود بهترین صبحانه برای کودکان دبستانی، داشتن یک رژیم غذایی سالم برای کودکان معنایی ندارد. اما در بیشتر خانواده ها، با عجله صبحانه خوردن و درست کردن لقمه ای کوچک برای راه متداول است و گاهی این کار به کلی جای صبحانه خوردن را میگیرد. در صورت بی توجهی به مصرف یک صبحانه سالم به خصوص در کودکان مدرسه ای که قرار است همه صبح را در مدرسه به فعالیت بپردازند، باید در آینده انتظار تاثیرات منفی زیادی روی سلامت عقلی، جسمی و روانی آنها را داشته باشیم. توصیه میکنیم قسمتی از برنامه صبحگاهی را برای درست کردن صبحانه سالم برای فرزند مدرسه ای خود که در سن رشد قرار دارند بپردازید.

 

مواد مغذی صبحانه کودک

تحقیقات نشان داده که مصرف روزانه صبحانه سالم از نظر عاطفی، بدنی و درسی اهمیت زیادی برای کودکان مدرسه ای دارد. کودک بعد از ده ساعت خواب و بی تحرکی، ذخیره انرژی خیلی کمی در صبح داشته و برای این که فرزند شما انرژی لازم برای شروع فعالیت های روزانه و یادگیری را داشته باشد، به یک صبحانه مقوی نیازمند است. بهترین صبحانه برای کودکان دبستانی باید شامل کربوهیدرات، کلسیم، فیبر، ویتامین، پروتئین و مقداری از چربی های سالم باشد. مثل بقیه وعده های غذایی صبحانه هم باید ترکیبی از مواد غذایی مثل لبنیات، محصولات پروتئینی، غلات، سبزیجات و میوه ها باشد. توصیه میکنیم تا نصف غلاتی که در روز مصرف میکنید را به غلات کامل اختصاص دهید. چون غلات کامل نسبت به غلات تصفیه شده ای مثل آرد سفید، نان سفید و برنج سفید، مواد معدنی، آنتی اکسیدان، ویتامین، فیبر و پروتئین های کمتری دارند. برای این که به وعده صبحانه خود پروتئین اضافه کنید میتوانید از انواع مغزها و تخم مرغ استفاده کنید. از دیگر راه های تقویت صبحانه برای کودکان، افزودن ماست چرب به صبحانه، خوردن صبحانه با شیر و استفاده از کنجد در این وعده غذایی مهم است.

 

بهترین صبحانه برای کودکان دبستانی چیست؟

حالا که از اهمیت صبحانه سالم به خصوص برای کودکان دبستانی مطمئن شدید، حتما این سوال برای شما پیش آمده که بهترین صبحانه برای کودکان دبستانی چیست؟ پاسخ صبحانه ای است که همه نیازهای بدن در حال رشد کودک و ذهن بی قرار او را تامین کرده تا آماده یادگیری باشد. در ادامه به برسی تعدادی از صبحانه های سالم برای کودکان دبستانی میپردازیم تا از آن برای آماده کردن صبحانه ای مقوی و خوشمزه برای فرزندتان ایده بگیرید.

تخم مرغ آب پز

همانطور که میدانید تخم مرغ خواص خیلی زیادی دارد و از بهترین انتخاب هایی است که میتوان برای صبحانه کودکان دبستانی در نظر گرفت. از سوی دیگر آماده کردن آن برای والدین پر مشغله هم کار بسیار راحتی است. تنها کاری که باید بکنید، آماده کردن مقدار تخم مرغ آب پز مورد نیاز در اول هفته و نگهداری آنها با پوست در یخچال است. برای این که فرزند شما مواد مغذی بیشتر از این صبحانه دریافت کند، در کنار آن از میوه خرد شده و مقداری نان تست استفاده کنید. همچنین میتوانید از لقمه تخم مرغ آب پز به عنوان یک صبحانه سالم قابل حمل برای مدرسه فرزندتان استفاده کنید.

بهترین صبحانه برای کودکان دبستانی

غلات صبحانه

کورن فلکس یا همان غلات صبحانه، صبحانه ای خوشمزه و سالم است که مواد مغذی مورد نیاز بدن کودک را تامین کرده و تهیه آن هم آسان است. میتوانید برای بیشتر مقوی کردن این صبحانه، نوع بدون شکرش را تهیه کردن و جای شکر از عسل استفاده کنید. اضافه کردن مغزهای خرد شده و کشمش به غلات صبحانه و جایگزین کردن شیر ساده با شیرهای طمع دارد، ایده های دیگری برای رسیدن به یک صبحانه مقوی برای کودکان است.

نان تست

نان تست صبحانه مخصوصا اگر از آرد گندم کامل درست شده باشد، یکی دیگر از بهترین صبحانه هایی است که میتوانید برای کودک دبستانی خود تهیه کنید. درست کردن صبحانه های مغذی و خوشمزه برای کودکان به سادگی و تنها با اضافه کردن انواع پنیر، انواع میوه، کره، عسل، شیره انگور، شیره انجیر و یا کرده بادام زمینی طبیعی به نان تست امکان پذیر است.

پنکیک خانگی با ماست یونانی

یکی دیگر از صبحانه های خشمزه و مقوی برای کودکان، پنکیک های خانگی است که میتوان آن را با مواد از قبل آماده شده در یخچال ذخیره داشت تا تهیه آن برای شما دردسر زیادی نداشته باشد. با این حال یکی از مشکلات اساسی پنکیک، پروتئین و فیبر خیلی کم آن است، به همین دلیل باید با اضافه کردن یک ماده غذایی ساده و سالم مثل ماست یونانی این مشکل را حل کنید. در کنار ماست یونانی میتوانید از آرد گندم کامل و جو دوسر استفاده کنید تا پنکیک هایی خوشمزه و سرشار از پروتئین و فیبر داشته باشید.

نصف پیمانه آرد گندم کامل و یک پیمانه ماست یونانی کم چرب، یک قاشق چایی خوری بیکینگ پودر، نصف پیمانه جو دو سر خرد شده، یک چهارم پیمانه شیر، یک قاشق چایی خوری وانیل و دو عدد تخم مرغ را مخلوط کنید. در ماهیتابه از پیش گرم شده یک چهارم پیمانه را بریزید و بعد از دو دقیقه برعکس کنید تا قسمت دیگر آن هم سرخ شود. برای تزیین این پنکیک های خانگی میتوانید از مربا، عسل، کرده یا میوه های خرد شده استفاده کنید.

اسموتی

استموتی ها صبحانه هایی فوق العاده بوده که بین کودکان از محبوبیت زیادی برخوردار است. آنها به راحتی تهیه شده و در شرایط کمبود وقت به راحتی حمل میشوند. چون غلظت بالایی دارند نیازی نیست نگران سرریز شدن آنها باشید. تا زمانی که ماست یا شیر در یخچالتان داشته باشید، به آسانی با اضافه کردن انواع میوه یخ زده یا تازه، انوع مغز ها مثل پسته و بادام زمینی و گردو، انواع سبزیجات مثل بروکلی و اسفناج و یا با اضافه کردن عسل میتوان یک اسموتی خوشمزه داشت. در صورتی که طعم سبزیجات باعث عوض شدن طعم اسموتی شما میشود، میتوانید یک نصفه موز به آن اضافه کنید.

کیک تخم مرغی

یکی از ساده ترین راه های داشتن بهترین صبحانه برای کودکان دبستانی، کیک تخم مرغی است. فقط باید مقداری تخم مرغ را با مواد مورد علاقه خود  مثل قارچ، کالباس، گوجه، پیازچه، فلفل دلمه یا هرچیزی که دوست دارید بهم زده، سپس در قالب بریزید و در فر بگذارید. این کیکی تخم مرغی کوچک و خوشمزه را تا چند روز میتوانید در یخچال نگه دارید.

تاکوی صبحانه

برای درست کردن این صبحانه فقط به نان تورتیلا که نوعی نان اسپانیایی است، پنیر و تخم مرغ نیاز دارید. البته از نان تافتون یا لواش میشود جای نان تورتیلا استفاده کرد. همچنین مواد دلخواه خود مثل انواع سس ها، پیازچه، فلفل دلمه ای و گوجه را میتوانید به تاکوی صبحانه بیافزاید تا جذابیت بیشتری برای فرزند شما داشته باشد. از طرفی تاکوی صبحانه روش مناسبی برای استفاده از غذای باقی مانده از روز گذشته مثل گوشت پخته، خوراک لوبیا، سبزیجات پخته یا سیب زمینی آب پز است. موادی را که دوست دارید داخل نان ریخته و آن را بپیچید. به همین راحتی صبحانه ای مغذی آماده کرده اید.

بهترین صبحانه برای کودکان دبستانی

پیتزای صبحانه

یکی از بهترین صبحانه ها برای کودکان بدغذای دبستانی، پیتزای صبحانه است. این شکل از صبحانه برای آنها هیجان انگیز بوده و باعث باز شدن اشتهای آنها میشود. حتی برای این که آنها را بیشتر ترغیب کنید میتوانید برای درست کردن پیتزای صبحانه از فرزندان خود کمک بخواهید. برای تهیه پیتزای صبحانه جای پنیر پیتزا، کالباس و سوسیس، از جعفری، اسفناج، پیازچه، فلفل دلمه ای، گوجه و تخم مرغ استفاده کنید.

سیب پخته

ممکن است کمی عجیب به نظر برسد، اما سیب پخته یکی از صبحانه های سالم کودکان است. هسته ها و قسمت میانی سیب را بیرون بیاورید و جای آن جوی دوسر یا گردو، مقداری دارچین و کره بگذارید. آن را برای پنج ساعت در آرام پز بگذارید تا کمی نرم شده و برای این که به این صبحانه کمی پروتئین اضافه کنید میتوانید قبل از سرو، به آن کمی ماست یونانی اضافه کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *