دسته بندی نشده

آموزش وقت شناسی به کودکان

آموزش وقت شناسی به کودکان

در عصر امروز همه از اهمیت وقت و وقت شناسی آگاه هستند. والدین هم برای موفقیت لازم است به بهترین شکل ممکن الگوی فرزندان خود باشند. همه والدین دوست دارند فرزند مسئولیت پذیر و وقت شناسی را پروش دهند. در ادامه نکات مهم آموزش وقت شناسی به کودکان را برسی میکنیم. در ادامه همراه ما باشید.

 

اهمیت وقت شناسی

حتما بچه هایی را دیده اید که دیر به مدرسه میرسند و جمله معروف باز مدرسه ام دیر شده ورد زبانشان است. متاسفانه بیشتر بچه ها سرعت خیلی پایینی در آماده شدن برای رفتن به مدرسه دارند. طبق نظر روانشناسان روزهای اول مدرسه یعنی همان شش سالگی بهترین زمان برای آموزش و مدیریت زمان به کودکان است. همچنین ساعات اولیه روز بهترین زمان برای آموزش وقت شناسی به آنهاست. باید به فرزندتان نشان دهید که چگونه از وقت خود استفاده کند، مسئولیت کارهایی مثل صبحانه خوردن، لباس پوشیدن و آماده کردن کیف را به عهده خودش بگذارید. در واقع شما کارهایی که باید انجام دهد را لیست کنید و به او یاد بدهید که هر زمانی مخصوص چه کاری است.

پدر و مادرها برای آموزش وقت شناسی کودکان نباید کارها را تذکر یا یادآوری کنند. با این کار فرصت انجام اشتباهات را از بچه میگیرید. اگر فرزند شما فقط یک روز دیر به مدرسه برسد و پشت در بماند، میفهمد که نیاز است کارهایش را به موقع انجام دهد تا دچار مشکلات مختلف نشود.

 

آموزش وقت شناسی به فرزندان

در صورتی که شما در زمان حضور در قرارهای خانوادگی یا محل کار نسبت به وقت بی تفاوت هستید، به صورت غیر مستقیم، این امر را به فرزند خود آموزش میدهید و به قول معروف رطب خورده منع رطب نتوان کند و فرزندتان با وجود الگویی مثل شما که در طول زندگی او حضور پر رنگی دارد، امکان ندارد به نصیحت و حرفای شما در مورد وقت شناسی توجه نشان دهد. وقت شناسی در انجام مسائل شخصی، مودر دیگری است که باید به کودک آموخته شود. حضور به موقع در کلاس های فوق برنامه و مدرسه، توجه به ساعت مطالعه و خواب، ازجمله مواردی است که هر روز کودک با آن سر و کله میزند. والدین باید برای برنامه ریزی دقیق این موارد دقت کرده و به فرزند خود کمک کنند تا وظایف روزانه اش را با انجام به موقع کارهای خود به اتمام برساند. کودکانی هستند که به خاطر بازیگوشی تکالیفشان به نصفه شب افتاده و شب ها هر زمانی که دوست دارند میخوابند. نیاز است که آموزش وقت شناسی از همین چیزهای ظاهرا ساده شروع شود. خوابیدن و بازیگوشی کودکان را باید مدیریت کرد و این موضوع باید با تدابیری به جا از سوی والدین درست شود.

بیشتر بخوانید عمده فروشی لباس بچه گانه

آموزش وقت شناسی به کودکان

نکاتی درباره وقت شناسی کودکان

خوب است که برنامه های زمانی خانواده مثل سفرهای یک روزه، رفتن به پیک نیک، سینما یا پارک را به کودکتان بسپارید تا او زمان را انتخاب کند. این موضوع باعث میشود تا فرزند شما با در نظر گرفتن زمان تاریکی، آب و هوا، زمان شام و نهار و.. به برنامه ریزی پرداخته و مجبور به زمان بندی برای ساعاتی قبل از این برنامه ها شود.

این کار به کودک کمک میکند تا آرام آرام با برنامه های پیش بینی نشده و مشکلات زندگی آشنا شده و در حین بزرگ شدن، آماده برنامه ریزی برای کارهای مهم تر شود. توصیه میکنیم که درباره عدم توجه به وقت و بد قولی با کودک صحبت شود. با صحبت کردن فرزند خود را با ناپسندی این موضوع از نظر عمومی بیشتر آشنا میکنید. خیلی از کودکان نمیدانند وقت نشناسی آنها چه مشکلاتی را به بار می آورد.

شما باید اهمیت این مسئله را با بیان مثال هایی از حوادثی که برای خودتان رخ داده یا از زندگی اطرافیان بیان کنید تا بیشتر ارزش وقت شناسی را درک کنند. شما میتوانید با ملایمت درباره این که وقت نشناسی او شما را ناراحت کرده است، صحبت کنید و اگر این موضوع تکرار شده، برای مدت کوتاهی او را از انجام کارهای مورد علاقه اش محروم کنید.

او باید بداند که وقت نشناسی، گاهی باعث از دست رفتن فرصت های خیلی خوبی میشود و باید تاوان های مختلفی برای این موضوع در زندگی بپردازد. شما با این سخت گیری ها فرزند خود را با اهمیت این موضوع آشنا کرده و به تدریج وقت شناسی را به قسمتی جدا ناپذیر از زندگی او تبدیل میکنید.

 

پیشنهاد مطالعه : تولیدی پوشاک

چگونه وقت شناسی را به فرزند خود بیاموزیم؟

همه انسان ها حتی اگر وقت شناس نیستند، دوست دارند با این صفت شناخته شوند. اهمیت این موضع در هنگام گسترش روابط اجتماعی بیشتر از همیشه مشخص میشود. طوری که وقت شناسی یکی از عوامل موفقیت انسان ها به شمار میرود. همه ما در زندگی روزمره افرادی را میبینیم که به خاطر وقت نشناسی، باعث دلخوری و خشم افراد میشود و گاهی این عصبانیت به برخوردهای ناگوار اجتماعی تبدیل میشود. جالب آنجاست که گاهی افرادی از وقت نشناسی ما دلخور میشوند که خودشان اصلا توجهی به وقت ندارند ولی با این وجود، وقت شناسی آنها را آزار میدهد. اگر فردی از جنبه کاری و اجتماعی شرایط خوبی داشته باشد ولی وقت نشناس باشد، همین موضوع کوچک حیثیت کاری و اجتماعی او را به خطر می اندازد. اگر زندگی افراد موفق خارجی و ایرانی را برسی کنید، وقت شناسی از نکات تاثیر گذار و مهم در زندگی آنها میباشد و به آن توجه و حساسیت ویژه ای نشان میدهند. خیلی از والدین وقتی کودکشان بزرگ میشود و برای کارها به برنامه ریزی نیاز پیدا میکند، به خاطر وقت نشناسی او گله مند میشوند و گاهی بحث ها و دعواهایی سر این موضع پیش می آید. اگر از کودکی این مسئله را به فرزند آموز ندهید، در دوران نوجوانی مشکلات زیادی هم برای خود نوجوان و هم برای خانواده او به وجود می آید و از همه بدتر آموزش وقت شناسی در این دوره خیلی سخت است.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *