دسته بندی نشده

علت جویدن لباس در بچه ها

جویدن لباس در کودکان

شاید شما هم این دغدغه را داشته باشید که علت جویدن پیراهن توسط کودک شما چیست؟ خوب است بدانید که این اتفاق طبیعی بوده و کودک به خاطر این که درک بهتری از اشیای اطراف داشته باشد، در سال های اولیه زندگی اش، لباس خود را در دهان خود قرار میدهد. اما زمانی که یک کودک پیش دبستانی یا مدرسه ای این کار را انجام میدهد قضیه متفاوت است.

در بعضی موارد گذاشتن لبه پیراهن، سر آستین یا یقه در کودکان بزرگ تر تبدیل به عادت میشود. همین امر باعث نگرانی والدین شده و برای پیگیری این موضوع از روانشناسان و معلمان کمک میخواهند. در این مطلب همراه ما باشید تا به برسی دلایل جویدن پیراهن به وسیله کودک و راه حل های آن بپردازیم.

 

چرا کودک لباسش را میجود؟

کودکانی که در بازه سنی یک تا دو سال قرار دارند، برای این که از اشیای اطراف خود به درک عمیق تری برسند، آنها را میجوند یا میمکند. یکی دیگر از دلایل مهم برای جویدن اشیا اطراف، درآوردن دندان است. همه افراد منطقی بودن این دلایل را قبول داشته و مشکلی در آن نمیبینند. چون که با رشد کودک این عادات کنار گذاشته میشود. کودک به تدریج از ابزار موجود و حس های دیگر خود برای درک بهتر اشیای پیرامون به کار میگیرد.

طبق گفته متخصصان آمریکایی، جستجوی دهانی در روش های اولیه ما برای آرامش یا خود تنظیمی ریشه دارد. از زمان نوزادی تا کودکی، کودک از این ریشه برای برطرف کردن نیازهای اساسی تشنگی و گرسنگی استفاده میکند. در آینده ممکن است این کار را برای آرامش دادن به خود استفاده کند که بیشتر به شکل پستانک مکیدن انگشت شست است.

آنها در جواب سوال چرا کودک من لباسش را میجود گفت که بعد از سال های اولیه زندگی، بعضی از بچه ها ممکن است، همچنان دوست داشته باشند فک و دهان خود را تحریک کنند. در دنیای کادردرمانی این مورد را به عنوان ورودی حس عمقی میشناسند. برای کودکان این فشار عمیق میتواند آرامش بخش باشد، چرا که آنها به دنبال روش هایی برای آرام کردن خود هستند که خود بتوانند آن را کنترل کنند و قابل پیش بینی باشد.

به این ترتیب ادامه پیدا کردن ناخن جویدن یا درک چیزهای اطراف کودک با دهان بعد از سن دو سالگی، طبیعی نیست. پس در جواب سوالی که برای والدین پیش می آید میتوانیم بگوییم که کودکی که برای آرام کردن خود از این روش استفاده میکند، ممکن است پیراهن خود را صرفا به خاطر این که در دسترس است بجود.

 

جویدن لباس در کودکان

دلایل جویدن پیراهن توسط کودک

در این قسمت مقاله کمی عمیق تر به این موضوع نگاه میکنیم. یعنی اتفاقاتی را برسی میکنیم که در نتیجه آن کودک برای آرام شدن به جویدن لباسش روی می آورد. فهمیدن این دلایل به شما در پیدا کردن علت جویدن پیراهن توسط کودک کمک میکند. در ادامه با ما همراه باشید تا این دلایل را بهتر بشناسیم.

 

بی قراری کودک

بعضی از کودکانی که دچار بی قراری هستند، برای این که آرامش بیشتری بدست بیاورند سعی میکنند که پیراهن خود را بجوند. آنها به مقداری ورودی حسی نیاز دارند و لباسی که به تن دارند، نزدیک ترین و ساده ترین چیزی است که امکان بازی با آن وجود دارد. کودکان به خاطر اضطراب، بی حوصلگی یا بقیه دلایل مشابه بی قراری میکنند. پس با جویدن لباس میخواهند که توجه معلمان، والدین و بقیه افراد را بهتر جلب کنند. بی قراری ممکن است از نشانه های پیش فعالی یا بیماری های دیگر باشد، به هر حال این بیماری بسیار رایج بوده و به نگرانی شدیدی نیاز ندارد.

 

رفع بی قراری کودکان

شما میتوانید با مشغول کردن کودکی که به خاطر بی حوصلگی پیراهنش را میجود، جلوی این کار را بگیرید. برای این کار میتوانید کارهای سرگرم کننده انجام دهید یا برای او یک اسباب بازی تهیه کنید. با این کار بی قراری های کودک رفع شده و دیگر به فکر جویدن لباس هایش نمی افتد. پس زمانی که دیدید کودک شما لباس میجود، از او بخواهید که به جای این کار با اسباب بازی هایش بازی کند. خوب است بدانید یک نوع اسباب بازی پوشیدنی به نام Chewerly وجود دارد که پزشکان و روانشناسان برای برطرف کردن این مشکل کودکان، توصیه میکنند که از آن استفاده کنید. وقتی کودکان آن را میپوشند، جویدن این اسباب بازی مثل جویدن لباس برای آنها است.

 

پیشنهاد مطالعه : عمده فروشی پوشاک بچه گانه

اختلالات مغز و اعصاب و رفتاری در کودکان

کودکانی که به افسردگی، اضطراب اجتماعی، پیش فعالی یا اوتیسم دچار هستند، به جویدن پیراهن خود تمایل بیشتری دارند. در واقع اختلالات مغز و اعصاب و اختلالات رفتاری  زمینه بروز رفتارهای مخرب، اضطراب و بی قراری در کودکان است. پس جویدن لباس در کودکان ممکن است ریشه در سلامت مغزی و رفتاری کودک داشته باشد.

کنترل اختلالات رفتاری

مشورت گرفتن از روانشناسان یکی از گزینه های پیش رو والدینی است که با مشکل جویدن لباس توسط کودک درگیر هستند. این متخصصین به برسی شرایط کودک میپردازند. یعنی مواردی که نشان از وجود علائم افسردگی، اضطراب اجتماعی، پیش فعالی یا اوتیسم و بقیه اختلالات رفتاری و عصبی هست را به صورت دقیق برسی میکنند. بعد به روان درمانی و دارو درمانی کودک میپردازند.

در این راه علاوه بر این که والدین به جواب سوال خود میرسند، باید به روند درمان هم کمک کنند. در واقع درمان این بیماری ها را فقط به عهده کودک نمیتوان گذاشت. والدین باید در منظم بودن خوردن دارو و اجرای تمرین های مختلف به کودک کمک کنند. به این ترتیب در کنار این که کودکتان را بیشتر درک میکنید، شاهد کنار گذاشتن این رفتار در کودک هم هستید.

 

نقش والدین در حل مشکل لباس جویدن در کودکان

تا اینجای مقاله در جواب سوال چرا کودک من پیراهنش را میجود میتوانیم مشکلاتی مثل اختلالات رفتاری مغز و اعصاب و بیقراری اشاره کرد. اما راهکارهایی علاوه بر مواردی که ذکر شد میتوانید برای کنار گذاشتن عادت جویدن لباس به مرور زمان به کار ببرید که در ادامه به برسی بعضی از آنها میپردازیم.

 

جویدن لباس در کودکان

گفتگو با کودک

خوب است که با فرزندتان درباره جویدن لباس صحبت کرده تا دلیل آن را بفهمید. ممکن است آنها به سادگی به شما بگویند که به این کار علاقه دارند و شما در مقابل میتوانید کار دیگری مثل جویدن آدامس به آنها پیشنهاد دهید.

دقت در رفتار کودک

شما باید این موضوع که آیا کودک زمان جویدن از الگوی خاصی پیروی میکند یا نه را برسی کنید. در صورتی که بتوانید احساس یا زمانی که جویدن لباس اتفاق می افتد را برسی کنید، ممکن است با یک راه حل ساده هم بتوانید مشکل را حل کنید.

گرسنگی

اگر فرزند شما همیشه قبل از غذا لباس خود را میجود، احتمالا این رفتار نشان دهنده گرسنگی او است. به این ترتیب اگر به کودکتان میان وعده هایی مناسب دهید، تاثیر زیادی روی جلوگیری از این رفتار گذاشته اید.

رفع مشکلات عصبی و رفتاری

همانطور که اشاره شد، گاهی کودک پریشان، عصبی و بی قرار است. در صورتی که والدین بفهمند که کودکشان در بیشتر مواقع مضطرب یا عصبی است، باید پیگیر دلیل انی مشکل شوند و از کارهای مثل تمرین های تنفسی استفاده کنند. توجه داشته باشید که تمرین های تنفسی در دور شدن نگرانی و اضطراب از ذهن نقش داشته و باعث ارتقا عملکرد مغز میشوند. به همین علت توصیه میکنیم حتما آنها را امتحان کنید.

اسباب بازی

در بعضی موارد از صحبت کردن و بقیه روش ها نتیجه زیادی نمیگیرید. از سوی دیگر اگر کودک پر انرژی دارید بهتر است برای تخلیه انرژی او، اسباب بازی های مختلفی را در اختیارش قرار دهید. اگر دوست دارید که کودک تمرکز بیشتری روی تکالیف داشته باشد، میتوانید از اسباب بازی هایی مثل فیجت اسپینر استفاده کنید. این گونه اسباب بازی های علاوه بر سرگرم کردن کودک، توانایی او در تمرکز کردن را بهبود میدهند.

سرگرم کردن کودک با فعالیت های مختلف

با وقت گذاشتن برای کودکتان، اهمیت داشتنش را یادآوری کرده و به او حس خوبی میدهید. اما این کار کافی نبوده و باید از اسباب بازی های مختلف برای سرگرم کردن کودکتان استفاده کنید تا او زمان کمتری برای افکار منفی و آزار دهنده داشته باشد. در صورتی که اسباب بازی های جویدنی تهیه کنید، کودک شما دیگر دلیلی برای جویدن لباس پیدا نمیکند. پس زمانی که حس کردید حوصله کودک سر رفته است، علاوه بر دادن اسباب بازی میتوانید با او بازی هم کنید.

البته شناسایی استعدادها و مهارت های کودک، امکان دادن کارهای سنگین ولی در حد توان او را میدهد. حتی میتوانید از او بخواهید در فعالیت های گروهی مشارکت کند. با این کار او به جز بازی سرگرمی های دیگری دارد و حس مفید بودن به کودک دست میدهد. به این ترتیب برای داشتن رفتاری بهتر، جلوی جویدن پراهنش را میگیرد.

 

پیشنهاد مطالعه : تولیدی پوشاک بچه گانه

رفع استرس

شایع ترین علت جویدن لباس توسط کودک استرس است. به این ترتیب این رفتار میتواند به خاطر تغییر بزرگی باشد که باعث نگرانی کودک شده است. یکی از این تغییرات ورود به مدرسه جدید است. این اتفاق ممکن است برای کودک اضطراب آور بوده و برای آرام کردن خود به جویدن پیراهنش پناه میبرد. میتوانید با به کارگیری راهکارهایی که گفته شد یا با مشورت روانشناس و پزشک، راهی پیدا کنید که کودک شما حس بهتری داشته باشد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *