دسته بندی نشده

سایز پای کودک

سایز پای کودک

طبیعی است که کفش نامناسب میتواند در آینده سلامت پای کودک شما را تحت تاثیر قرار دهد. نوزادان سریع رشد کرده و سایز پای آنها به همین سرعت زیاد میشود. در چند سال اول زندگی، پای کودک حداکثر دو اندازه در سال رشد کرده و با رسیدن به سن مدرسه، میزان این رشد حداکثر یک سایز در سال است. اما توجه داشته باشید که رشد هر کودکی میتواند متفاوت باشد و ممکن است اعداد واقعی با آنچه گفته شد همخوانی نداشته باشد. به همین علت روش اندازه گیری کفش نوزاد اهمیت زیادی دارد. به این ترتیب اگر قصد خرید کفش برای کودک در سن رشد خود را دارید، در این مطلب میتوانید سایز مناسب پای کودک خود را پیدا کنید.

 

اهمیت اندازه گیری پا برای پیدا کردن سایز کفش

با پوشیدن کفش مناسب کودک احساس امنیت کرده و یاد میگیرد با اطمینان و آزادانه راه برود. پس برای این که کودک احساس امنیت و راحتی در کفش خود داشته باشد، باید مناسب ترین سایز کفش را برای پاهای او انتخاب کنید. این روزها با فراگیری خرید آنلاین، یاد گرفتن روش اندازه گیری پا، انتخاب دقیق ترین سایز کفش کودک ضروری است. پس اگر میخواهید برای کودک خود کفش بخرید، بهتر است پای کودک خود را قبل از سفارش اندازه بگیرید. این کار باعث صرفه جویی وقت شده و جلوی انتخاب های تصادفی هم میگیرد تا نیاز نباشد محصولاتی که سایز نبود را برگشت بزنید.

 

روش اندازه گیری پای کودک

اول فرزند شما باید صاف بایستد، یعنی پاهای او در اثر وزن بدنش صاف شود، برای این کار بدن کودک باید ایستاده و صاف باشد. بعد از این که پای کودک خود را روی یک سطح صاف قرار دادید. به یک متر یا خط کش و مداد نیاز دارید. یک تکه مقوا یا کاغذ زیر پای کودک گذاشته و طرح کلی پاها را بکشید. مداد باید عمود بر کاغذ بوده و کودک نباید جوراب داشته باشد. این مرحله را تا زمانی تکرار کنید که از اندازه دقیق مطمئن شوید. بعد از این که کشیدن تمام شد، باید به اندازه گیری طول ساق کشیده شده از روی تصویر بپردازید. برای این کار وسط پاشنه پای کشیده شده را علامت بزنید، سپس با یک خط مستقیم به دورترین نقطه انگشت پا متصل کنید. توجه داشته باشید که این کار را برای هر دو پا انجام دهید چون امکان دارد تفاوت هایی وجود داشته باشد.

در مرحله بعد باید به اندازه گیری عرض پا بپردازید. پس نقطه پینه زیر انگشت شست  پا را به نقطه زیر انگشت کوچک متصل کرده تا عرض پا معلوم شود. این مرحله هم باید برای هر دو پا انجام شود. در آخر باید دور پای کودک را با متر اندازه گرفته و عدد را یاداشت کنید. این سایز مناسب خرید کفش های تخت برای کودکان است.

 

کفش مناسب سایز پای نوزاد

نوزادان برای اولین روزهای یادگیری راه رفتن نیاز به کفش های نرم و صاف دارند، اما برای زمانی که توانستند راه بروند، باید پوشش کفش های آنها سفت باشد تا به پای کودک آسیبی وارد نشود. سایز صفر کوچک ترین کفشی که برای نوزاد در بازار یافت میشود، ۱۰.۸ سانتی متر عرض و ۸.۲ سانتی متر طول دارد.

 

سایز پای کودک

نکاتی برای زمان خرید کفش کودک

هنگامی که برای نوزاد خود در فروشگاه کفش انتخاب میکنید، دانستن یک سری نکات میتواند به شما در انتخاب با کیفیت ترین و مناسبت ترین سایز کفش کمک کند.

برسی ظاهر کفش

در هنگام خرید علاوه بر کفش، زیر و داخل آن را هم نگاه کرده و از کیفیت آن مطمئن شوید. توجه داشته باشید که زمان پوشیدن کفش روی پای نوزاد اثری باقی نماند. کفش ها نباید گشاد یا خیلی تنگ باشند.

چک کردن کفی کفش

اگر زمانی که کودک برای اولین بار کفش را میپوشد احساس تنگی کند، در آینده خیلی نزدیک این کفش برای او خیلی کوچک خواهد بود. چون رشد بچه های خیلی سریع بوده و در این موارد بهتر است از کفی کفش کمک بگیرید. پس کفی را خارج کرده و طول آن را اندازه گیری کنید. بعد این اعداد را با اعدادی که قبلا اندازه گرفتید مقایسه کنید. برای این که پا به خوبی قرار بگیرد باید حدود ۱۲ میلی متر فضای خالی در نظر گرفته شود. اگر این مقدار بیشتر باشد، سایز کفش انتخابی برای نوزاد خیلی بزرگ بوده و در صورتی که کمتر باشد، خیلی کوچک است.

 

سایز بندی بر اساس سن و طول پا

در ادامه به برسی سایز بندی بر اساس سن و طول پا پرداخته که به شما در انتخاب سایز کفش کودک کمک میکند. البته توجه داشته باشید که این مقدار تقریبی بوده و احتمال دارد سایز کفش کودک با این سایزها هماهنگ نباشد. در هنگام انتخاب با توجه به اندازه های گرفته شده، از کم و زیاد شدن عدد سایز نسبت به اعداد این جدول نترسید. اگر تا شش ماهگی اندازه طول پا ۱۱ سانتی متر بود، سایز مناسب ۱۶ تا ۱۷ است. در ۶ تا ۱۲ ماهگی ۱۲ سانتی متر بود، سایز ۱۸ تا ۱۹ مناسب است، در ۱۲ تا ۱۸ ماهگی با ۱۳ سانتی متر طول پا سایز کفش ۲۰ مناسب بوده و اگر در ۱۸ تا ۲۴ ماهگی اندازه طول پا ۱۴ سانتی متر بود، سایز کفش ۲۲ مناسب است. همانطور که مشاهده کردید، اندازه های این جدول نزدیک به هم بوده، به این ترتیب میتوان نتیجه گیری کرد که سایز کفش کودک احتمال دارد با این جدول یکی نباشد.

 

ویژگی های کفش نوزاد بر اساس سن

حالا که میتوانید سایز کفش نوزاد را تشخیص کنید، وقت آن رسیده که ویژگی های کفش نسبت به سن و مرحله رشد کودک را بشناسید. در ادامه ویژگی های کفش مناسب را از زمان تولد تا ۱۸ ماهگی برسی میکنیم.

 

پیشنهاد مطالعه : سایز لباس کودک بر اساس سن

نوزاد تازه متولد شده تا شش ماهگی

نوزادان در این دوره زیاد مفاصل خود را حرکت نمیدهند و در واقع کششی ندارند، به همین علت نیازی نیست کفش ضد ضربه و محکم بپوشند. در واقع در این دوره کفش باید جادار، نرم و راحت باشد. تا شش ماهگی انگشتان پای نوزاد باید جایی درون کفش برای تکان دادن داشته باشند، در غیر این صورت به رشد پا آسیب وارد میشود.

کودک شش تا دوازده ماهه

در این دوره کودک معمولا روی زمین چهار دست و پا راه میرود و خودش را حرکت میدهد، یعنی امکان ندارد کودک را در مکانی قرار داده و انتظار داشته باشید تکان نخورد. با توجه به این که کودک در این دوره دراز کشیده یا در نهایت می ایستد، باید پنجه و زبانه کفش مناسب باشد. چون که بیشترین حرکات کودک در این دوره مخصوص به همین نواحی است. در صورتی که کودک شما پیشرفت خوبی داشت و توانست چند قدم بردارد، به فکر کفش هایی با زیره سفت باشید.

دوازده تا هجده ماهگی

در این مرحله کودک شما اولین قدم های خود را برمیدارد. پس زمان آن رسیده که در کنار توجه به سایز کفش نوزاد، ضخامت کفی هم در نظر داشته باشید تا از پاهای فرزند خود در برابر ناهمواری زمین حفاظت کنید. همچنین کفش باید فضای مناسبی برای تکان دادن انگشتان پا و کناره ها داشته باشد. چون که پای کودک هنوز در حال سازگاری بوده تا بتواند راه رفتن را کنترل کند.

سایز پای کودک

هجده ماهگی تا دو سالگی

کودک شما در این دوره احتمالا به همه جا میدود، پس حتما کفش کودک سفت تر از کفش های قبلی بوده و برای این که در زمان دویدن آسیبی به او نرسد، باید پای نوزاد فضای خالی در داخل کفش داشته باشد.

 

حرف آخر

در بازار هزاران نوع کفش بچه گانه وجود دارد که بیشتر آنها کیفیت مطلوبی نداشته و مناسب رشد کودک نیستند، بعضی از آنها کیفیت خوبی دارند ولی ظاهرشان جالب نیست. زمانی که اندازه پای مناسب به این موارد اضافه کنید، انتخاب کفش مناسب شاید کار خیلی سختی به نظر برسد. البته کفش های خوب و با کیفیت و زیبایی در فروشگاه ها موجود هستند که اندازه پای کودک شما بوده و فقط باید در زمان خرید ویژگی هایی که در این مطلب ذکر شد را به خاطر داشته باشید. برای راحتی فرزندتان انتخاب سایز مناسب کفش با توجه به سایز پا و سن را فراموش نکنید، حواستان باشد که کفش خیلی گشاد یا تنگ نباشد. با خریدن کفش مناسب، اولین قدم های کودک خود را به تجربه ای دلنشین تبدیل کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *