دسته بندی نشده

چرا کودکان دوست دارند همیشه یک لباس بپوشند؟

لباس مورد علاقه کودکان

گاهی بعضی از رفتارهای کودک ممکن اس برای ما عجیب باشد و نتوانیم علت آنها را درک کنیم. حتی ممکن است خودمان هم زمانی که کودک بودیم، همین رفتار ها را انجام داده باشیم و یادمان نیاید. یکی از این عادت های عجیب که در کودکان زیادی مشاهده میشود، این است که آنها در مرحله ای از رشد دوست دارند همیشه کی لباس بپوشند. این لباس ممکن است یک دست لباس کامل یا یک تی شرت باشد، کودک علاقه دارد که این ترکیب را هر روز تکرار کند. معمولا والدین در این مواقع، برای شستن لباس های فرزندشان به مشکل میخورند، چون که خیلی سخت میشود کودک را راضی کرد که لباس مورد نظر را به آنها برای شستشو بدهد و لباس دیگری بپوشد.

 

علت علاقه کودکان به یک لباس خاص

به گفته روانشناسان بالینی کودکان هر کدام از آنها دلیل خودش را برای این کار دارد. ممکن است کودک در این لباس احساس راحتی داشته باشد، شاید زمانی که آن لباس را میپوشد دیگران او را بیشتر تحسین میکنند یا ممکن است در آن لباس احساس قدرت یا خوشحالی به کودک شما دست دهد. گاهی هدف کودک جلب توجه دیگران بوده و یا برای ابراز هویتش از آن استفاده میکند. در ادامه به برسی بعضی از این دلایل میپردازیم.

 

پیشنهاد مطالعه : تولیدی پوشاک بچه گانه

راحت بودن

در بیشتر موارد علت این کار کودک راحتی او با این لباس است. بالاخره ما خودمان هم وقتی که با پوشیدن یک لباس خاص احساس راحتی کنیم، ناخودآگاه اکثر مواقع آن لباس جزو انتخاب های ما هست.

مشکل انتخاب لباس

وقتی روزی از زاکربرگ پرسیدند که چرا هر روز فقط یک تیشرت خاکستری و یک کاپشن را میپوشد، او گفت که دوست دارد جوری زندگی کند که کمترین تصمیمات را در زندگی خود بگیرد. کریستوفر نولان، آلبرت انیشتین و استیو جابز هم همین طرز فکر را داشتند. به عقیده نولان انتخاب لباس اتلاف انرژی است.

این کار به این دلیل است که تبدیل شدن بعضی از کارها به عادت، باعث میشود آنها را به شکل خودکار انجام داده و فضای بیشتری در ذهنمان برای فکر کردن به موضوع های جالب تر و تصمیم های مهم تر داشته باشیم. شاید دلیل کودک هم این باشد که وقت بیشتری برای کارهای مورد علاقه اش داشته باشد.

لباس مورد علاقه کودکان

اعتماد به نفس

ممکن است دلیل کار کودک این باشد که با پوشیدن این لباس حس اعتماد به نفس پیدا میکند، وقتی سر وضع او خوب به نظر میرسد، حس خوبی دارد. زمانی که اعتماد به نفس بالایی دارد و حالش خوب است، نگرانی نداشته و همه کارها را بهتر از بقیه اوقات انجام میدهد. به این ترتیب نه تنها کودکان بلکه همه ما دوست داریم لباسی به تن کنیم که حس اعتماد به نفس به ما میدهد.

سبک لباس پوشیدن

مثل همه ما کودک هم ممکن است سبک خاصی برای لباس پوشیدن داشته باشد. شاید حس خوبی به سبک لباس پوشیدن خود داشته و به همین دلیل قبول نمیکند که رنگ خاصی را بپوشد. تا زمانی که این موضوع برای کودک دردسرساز نمیشود، به او اجازه دهید که این کار را انجام دهد. البته مشکلاتی هم ممکن است به وجود بیاید که در ادامه به آن میپردازیم.

آسان بودن

تا کنون فکر کرده اید که بیشتر افراد برای صبحانه وعده های تکراری میخورند. چون این کار برای انجام دادن هر روزه راحت تر است و بیشتر خانم های خانه دار برای انتخاب غذای ناهار کلافه میشوند. انتخاب لباس هم همینگونه است. وقتی کودک یاد میگیرد لباس خاصی را بپوشد، با پوشیدن هر روزه آن لباس احساس استقلال میکند.

 

راه حل علاقه به پوشیدن لباس های تکراری در کودکان

دلایلی که از آنها صحبت شد، تقریبا مشکلی به وجود نمی آورند. شاید بهترین راه حل این است که اجازه دهید کودک کاری که دوست دارد را انجام دهد. در واقع معمولا این مرحله خود به خود رد میشود ولی ممکن است به دو مشکل بزرگ بر بخورید. اولی زمان اتفاق افتادن این گرایش است که در دو تا هشت سالگی صورت میگیرد، بهترین زمان برای آموزش دادن نکات و اصول بهداشتی و عادت دادن کودک به این اصول است. به او بیاموزید که این لباس ها باید شسته شوند. مشکل دوم این است که کودک در این بازه کودک به مدرسه میرود. به این ترتیب برای لباس پوشیدن به مشکل برمیخورید. این موضوع ممکن است به از دست دادن دوستان و دیر رسیدن به مدرسه منجر شود.

 

وضع کردن قانون برای کودک

باید به او بگویید که لباس ها را حداقل دو بار در هفته باید شست. در صورتی که فرزند شما به حدی بزرگ شده که خودش میتواند لباس بشورد. این کار را باید تحت نظارت شما انجام دهد. در صورتی که امکان این کار وجود ندارد، میتوانید از او بخواهید که در قرار دادن لباس در لباسشویی یا شستن آن به شما کمک کند. به او بگویید که فقط زمان های خاصی در هفته میتوانید از این لباس استفاده کنید و در روزهای دیگر باید لباس های دیگر را بپوشد. با تصورات کودکتان پیش بروید. مثلا اگر با شنل بتمن احساس خوبی دارد در وسایلش چیز دیگری پیدا کنید که این حس را در او به وجود بیاورد. مثلا میتوانید ساعت بن تن را به او بدهید تا فعلا از آن استفاده کند.

لباس مورد علاقه کودکان

چه زمانی باید نگران شد

در موارد خیلی شدید مثلا زمانی که فرزندتان تحت هیچ شرایطی لباس دیگری را به تن نمیکند یا از لباس خاصی متنفر است، احتمال دارد به اختلال یکپارچگی حسی، ADHD، بیماری اوتیسم یا اختلال پردازش حس دچار شده باشد. در این صورت توصیه میکنیم حتما به پزشک بروید. البته به فرق این موارد با زمانی که کودک دوست ندارد رنگ خاصی را بپوشد آگاه باشید.

بعضی کودکان به نوع بافت لباس، درز لباس ها یا آستین آنها حساسیت دارند. مثلا کودکانی هستند که از تماس شلوار با ساق پایشان تنفر دارند. این بچه ها معمولا شلوارک را بیشتر دوست دارند و گاهی پوشیدن شلوار ممکن است آنها را به گریه بیندازد. درک این موضوع برای بعضی از والدین سخت است و به همین دلیل کودک را وادار به انجام این کار میکنند. گریه و فریاد کودک به خاطر این است که نمیداند چیزی را که برای او اتفاق می افتد را چگونه بیان کند.

 

پیشنهاد مطالعه : تولیدی پوشاک بچه گانه

راه حل

اگر کودک شما به اوتیسم، اختلال یکپارچگی حسی یا بقیه بیماری های جدی مبتلا شده است باید به سراغ پزشک بروید. در غیر این صورت ممکن است مشکل کودک در حساسیت به یک نوع خاصی از بافت پارچه یا قسمت های خاصی از لباس باشد. شما میتوانید از روش های زیر استفاده کنید.

درک کردن

ممکن است این موضوع خیلی جزئي و بی اهمیت به نظر برسد، اما بهتر است به آن توجه کنید. به کودک خود بگویید که درکش میکنید. زمانی که کودک میفهمد این موضوع برای شما معنایی دارد، بهتر با شما ارتباط برقرار کرده و شاید راهی برای بیان دلایلش پیدا کند.

اجبار نکنید

این که کودک را مجبور کنید لباس های خاصی که به آنها حساسیت دارد را بپوشد، ممکن است اثر بدی روی سیستم حسی او بگذارد. شک نکنید که این کار شما باعث بدتر شدن مشکل میشود. در آینده ممکن است فرزندتان سر هر مسئله کوچکی با شما بجنگد، چون کودک از همان اول این گونه متوجه شده است که از طرف شما درک نمیشود. به این ترتیب باید از روش های دیگری استفاده کنید.

زمان بیشتری به او بدهید

خیلی از ما کارها را به لحظات آخر واگذار کرده و به همین خاطر زمان کافی نداریم. وقتی هم که کودک در آن لحظات وقت تلف میکند تحمل او خیلی سخت میشود. این مشکل راه دیگری نداشته و به کودکی با این مشکل را فقط با دادن وقت کافی میتوان کمک کرد. البته نوسان همیشگی سیستم های حسی کودک را هم در نظر داشته باشید، چیزی که کودک امروز آزار دهنده میداند، ممکن است فردا اصلا مشکلی با آن نداشته باشد.

پیشنهاد گزینه های دیگر

در صورت امکان به او دو نوع لباس پیشنهاد کنید که بافت پارچه متفاوتی داشته باشند و از او بخواهید که یکی از آنها را انتخاب کند. اگر شک داشت به او درباره تفاوت هایشان بگویید. مثلا هنگام انتخاب به ویژگی های اساسی لباس مثل دکمه دار بودن یا زیپ دار بودن اشاره کنید.

چیزی که از آن متنفر است را پیدا کنید

شما باید بدانید که دقیقا چه چیزی باعث آزار کودک شما میشود. اگر از بستن دکمه شلوار تنفر دارد، برایش شلواری بخرید که کمر کش دار داشته باشد. اگر زیبپ بلوزش را دوست ندارد، برایش بلوز زیپ دار نخرید.

لباس مورد علاقه کودکان

روش محدودیت زمانی

اگر فرزند شما از لباس های خاصی مثل فرم مدرسه تنفر دارد، به او خبر دهید که وقتی از مدرسه برگشت، میتواند آن را در آورده و لباسی که به آن علاقه دارد را بپوشد. این امید که در نهایت از شر این لباس خلاص میشود، ممکن است باعث راحتی او شود. اگر هیچکدام از این موارد جواب نداد باید از پزشک کمک بگیرید. احتمال دارد مشکل او از چیزی که فکر میکنید جدی تر باشد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *