دسته بندی نشده

نیازهای کودکان زیر ۷سال

نیازهای کودکان زیر ۷سال

دوران قبل از هفت سالگی یکی از مهمترین فصل های تربیتی برای کودکان است. در ادامه به نیاز های کودکان در این سن میپردازیم. کودکان را باید از لحاظ خصوصیات ذاتی و درونی آنها شناخت و با در نظر گرفتن آنها به تربیت درست کودکان بپردازیم. به این ترتیب برای شناخت ویژگی های ذاتی کودکان جهت تربیت رفتار و اخلاق آنها باید به ایجاد خصوصیات توجهی زیادی اقدام شود که در ادامه به آن میپردازیم.

 

آشنایی با نیازهای کودکان زیر هفت سال

نیازهای روانشناختی کودکان زیر ۷ سال

کودکان دنیای عجیبی دارند. این دنیا سرشار از صداقت، سادگی به همراه مهربانی و عطوفت است. کودک هم یکی از اعضای خانواده است. در صورتی که اعضای خانواده بخواهند با اعتماد به نفس و خود شکوفا باشد، باید مهارت های ارتباط با یکدیگر یا هنر همزیستی و رفع نیازهای یکدیگر را یاد بگیرند. پس والدین برای داشتن فرزندان شاد باید به یاد گرفتن مهارت های رفتار کردن با او بپردازند. در خصوص نیازهای کودکان زیر هفت سال، باید بدانید هر شخصی از زمان تولد یکسری نیازها دارد که باید برطرف شوند. اگر هر کدام از این نیازها به صورت صحیح و به موقع برطرف نشود، ممکن است فرد در بزرگسالی به مشکل بخورد. از تولد تا هفت سالگی یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین دوران زندگی یک فرد است. چرا که در این سنین، درصد زیادی از شخصیت یک فرد شکل میگیرد. نوع رفتاری که والدین با فرزندانشان میکنند و نوع نیازهایی که تامین میشود، تاثیر زیادی روی شکل گیری شخصیت کودکان دارد.

هرم نیازهای کودکان زیر هفت سال

تامین نیاز های روانشناختی کودکان در این سن، تاثیر زیادی روی یادگیری و بالا رفتن اعتماد به نفس کودکان دارد. آبراهام مزلو یکی از مهم ترین روانشناسانی است که در خصوص نیازهای افراد در سنین مختلف صحبت کرده، از نظر او انسان ها دارای پنج طبقه نیاز ضروری و ذاتی هستند که تامین آنها مهم و باعث افزایش اعتماد به نفس و یادگیری میشود. سه طبقه اول این نیاز ها در قبل از هفت سالگی و زمان قبل از دبستان است.

این نیازها به این ترتیب طبقه بندی شده است: نیاز های فیزیولوژیک یا زیستی که شامل پوشاک، مشکن، آب و غذا میشود، نیاز به ایمنی یعنی وجود ثبات و نظم در زندگی، عشق یا نیاز به تعلق داشتن، نیاز به عزت نفس و داشتن احترام از جانب دیگران و خود و در آخر نیاز به خودشکوفایی. همانطور که اشاره شد، تامین این نیازها است که اهمیت زیادی در افزایش اعتماد به نفس و یادگیری دارد.

نیاز های کودکان زیر هفت سال از نظر جسمانی

این نیازها که شامل مسکن، هوا، غذا و آب است، به وسیله داشتن محیط زندگی مناسب، پوشاک خوب و محبت والدین رفع میشود. لازم است که والدین بدون درنگ به این نیازها تا قبل از سه سالگی خیلی سریع پاسخ بدهند. یعنی اگر کودک تشنه یا گرسنه است، والدین باید این نیازش را بلافاصله تامین کنند یا اگر لباسش را کثیف کرده باید زود به عوض کردن آن اقدام کنید. بعد از سه سالگی باید به تدریج صبر را به او بیاموزید. با تامین این نیاز حس امنیت را در فرزندتان شکل میدهید.

نیازهای کودکان زیر ۷سال

نیاز به امنیت

از حدود چهار تا پنج سالگی تامین نیاز به امنیت در کودکان با حفظ چهارچوب مشخص ایجاد میشود. مهمترین نیازها از زمان تولد تا هفت سالگی، نیاز به محبت، امنیت و نیازهای جسمانی هستند. نیاز به امنیت یعنی وقتی که کودکان مطمئن هستند که از سمت محیط اطراف یا افراد خطری آنها را تهدید نکرده و از خطر دور هستند. آنها در این زمان با احساس امنیت به جستجو در محیط میپردازند. به این ترتیب نیاز به امنیت از کلیدی ترین نیازهای این دوران است ولی توجه داشته باشید که سهل انگاری و آزادی کامل باعث ایجاد اضطراب در کودکان میشود.

مطالعه بیشتر عمده فروشی و تولیدی لباس دخترانه

برای آشنایی با نیازهای کودکان زیر هفت سال تا حدی باید برای ایجاد نظم و محدودیت در برخی از کارهای کودکان برنامه ریزی کرد. اگر کودکی از لباسی که کثیف کرده ناراحت است یا به هر علتی گریه میکند، تا سه سالگی با تامین این نیازها میتوانید نیاز به امنیت او را برطرف کنید. در این حالت کودک میفهمد که کسی را دارد که لباس کثیف او را عوض کند یا به او غذا بدهد، به این ترتیب میفهمد که دنیای محل زندگی اش امن بوده و افرادی وجود دارند که او را دوست داشته باشند. در همین حین است که زمینه تامین نیازهای بعدی مثل نیاز به محبت ساخته میشود.

نیاز به محبت

نیاز سوم مربوط به حس محبت، عشق و تعلق پذیری است. یعنی از سوی دیگران پذیرفته شوند و او را دوست داشته باشند. این حس به فرزندتان کمک میکند تا با اعتماد به نفس بالا به یادگیری بپردازد. برای برخی از کودکان باور این که کسی آنها را دوست ندارد سخت است و دچار شک میشوند. به همین علت امکان بروز رفتارهای نامناسب وجود داشته و خودشان را به بزرگترها میچسبانند. آنها کارهای نامطلوبی برای برطرف کردن خواسته های خود انجام میدهند. یادگیری کودکان زمانی اتفاق می افتد که به ترتیب اولویت نیازهای آنها رفع شود. کودکی که تشنه یا گرسنه است یا لباس مناسبی ندارد نمیتواند خوب یاد بگیرد و همچنین نمیتواند درک درستی از محیطی که در آن زندگی میکند داشته باشد. در آخر نمیتواند خودش را دوست داشته باشد.

شما میتوانید کارهای مفیدی مثل قرار دادن میان وعده های مناسب بین صبحانه، نهار و شام در مهدکودک یا در خانه انجام دهید. شما باید به گونه ای رفتار کنید که حس دوست داشته شدن و امنیت در کودک به وجود بیاید. چون که کودکان با حس نگرانی و اضطراب و طرد شدگی نمیتوانند در یک مکان آرام گرفته و چیزی یاد بگیرند، حتی ممکن است در دوست داشتن خودشان هم به مشکل بخورند، پس به صورت یک فرد ناتوان بزرگ میشوند. همه مواردی که گفته شد در خصوص مربی های مهد کودک هم صدق کرده و باید رعایت شود.

 

پیشنهاد مطالعه : سایز لباس کودک بر اساس سن

نیاز به استقلال

از دیگر نیازهای مهم کودکان زیر هفت سال، استقلال و مستقل بودن است. پدر و مادران باید با رعایت یک ساختار و چهارچوب مشخص به فرزند خود استقلال بدهند. استقلال هایی حساب شده مثل انتخاب کردن لباس برای مهمانی. یا این که سه وعده غذا برای نهار به او پیشنهاد بدهید تا یک نوع غذا را انتخاب کند. این گونه کودک متوجه مشورت گرفتن از او و حس استقلال میشود. شما باید به تامین این نیاز از حدود چهار تا پنج سالگی بپردازید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *